"W" dag - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van NoudJokeNicoIdie Wasbergszonpeijn. - WaarBenJij.nu "W" dag - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van NoudJokeNicoIdie Wasbergszonpeijn. - WaarBenJij.nu

"W" dag

Door: Noud

Blijf op de hoogte en volg NoudJokeNicoIdie

30 Juni 2013 | IJsland, Skaftafell

Vandaag hebben we een rustdag dat wil zeggen, we blijven op hetzelfde adres. We hebben besloten om vandaag door te brengen in het 25 km verderop gelegen Skaftafell, onderdeel van Vatnajökull National Park. Dit park behelst 11% van het totale Ijslandse grondgebied. Ijsland is weer drie keer zo groot als Nederland. De weg er naar toe is weer schitterend en op de achtergrond doemen de bergen met daartussen de gletsjers alweer op. In Skaftafell aangekomen stippelen we onze Wandelroute uit. Tussen bomen en struiken klauteren we naar de Svartifoss een mooi gelegen Waterval omringd door prachtige basaltstenen rotsformaties. Uren kun je daar naar kijken maar we gaan verder want we willen de Skaftafelljökul zien. Een pittige Wandeling daarheen. Onderweg vinden we weer een mooie plek om te lunchen. Heerlijk in de natuur in korte mouwtjes met 15 graden en een strak blauwe lucht. Dat kan dus ook hier! En dan zien we dat de klim niet voor niets is geweest. We zien van dichtbij hoe de inmense gletsjer eindigt of eigenlijk overgaat in Water. De overgang daarvan is onwerkelijk met scherpe overgangen van ijs en sneeuw naar een melkachtige Waterkleur. Her en der in het meer liggen ijsschotsen te wachten tot ze overgaan in vloeibare vorm. Ook hier weer kom je ogen te kort om alles in je op te nemen. Daarom maken we hordes foto's die we hopelijk later nog met jullie kunnen delen. Rest ons nog een pittige Wandeling terug en zijn we zo'n 5 uur verder als we ons weer in het motorpak heisen en weer terugrijden naar Öraefi naar ons landelijk gelegen bungalowtje. Hier doen de meiden nog even een vrouwending namenlijk de bezwete kleding van vandaag in de Wasmachine (wat fijn!) stoppen en die hangt nu (21.15uur) nog steeds buiten in het zonnetje te drogen. Als het aan ons ligt hopen we dat we nog een aantal van deze "W" dagen krijgen!!

• 30 Juni 2013 - 15:28

Hans A:

Klinkt allemaal goed en de foto' zijn mooi.
    Misschien moeten jullie een avondje dia's kijken gaan organiseren, in combinatie met een hapje en drankje is dat best te doen.
    Nog veel plezier en geniet er van.