Hoog(s)tepunt - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van NoudJokeNicoIdie Wasbergszonpeijn. - WaarBenJij.nu Hoog(s)tepunt - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van NoudJokeNicoIdie Wasbergszonpeijn. - WaarBenJij.nu

Hoog(s)tepunt

Door: Idie

Blijf op de hoogte en volg NoudJokeNicoIdie

28 Juni 2013 | IJsland, Skaftafell

Ook vandaag is de lucht onvoorspelbaar. Bewolking is er steeds en buien in de verte. Maar wij hebben geluk: op een paar druppels na hebben we overwegend zon en veel blauwe lucht net boven ons. Na een uitgebreid ontbijt (zelfs zalm op het menu) rijden we richting het gletsjergebied. We rijden ook hier zonder GPS maar met kaart en Joke. En dat gaat goed. Ik weet dat sommige heren onder ons (ik noem verder geen namen) dit niet graag toegeven, maar jazeker, er bestaan dames met goed oriëntatievermogen! Wij vertrouwen dus op Joke, geheel terecht. De rit naar het gebied is werkelijk schitterend, een aaneenschakeling van woeste vergezichten en ruige, dan weer lieflijke kustlijn. Het zonnetje erop maakt er een feestje van. En, aangekomen bij het gletsjergebied, vallen we stil van de aanblik. Een onwerkelijk gezicht, de gletsjer loopt bijna door tot in zee, maar vlak daarvoor breken er stukken ijs af, grote, kleine, die dan verder drijven tot in zee. De ijsschotsen liggen op het zwarte strand, achtergelaten door de vloed. Een filmdecor, lijkt het wel, maar het is echt. We lunchen hier en wandelen wat, foto's natuurlijk, heel veel. En we ontmoeten Robbie, een heuse zeehond. Noud en Nico trotseren de heftige kou: alleen voor de foto het water in om samen met een ijsschots vereeuwigd te worden. Nico naar goede gewoonte met zijn helm op, bij gebrek aan koeien en kamelen is een ijsschots tenslotte geen slechte keus. We verlaten met moeite dit prachtige landschap en passeren nog even de hoogste berg, de Öraefajökull ( eigenlijk een grote gletscher) 2110 meter. Op naar ons volgende onderkomen, waar we 2 nachten zullen blijven: een houten huisje voor ons 4, out in the open. Tevreden en roezig van het vrijdagse biertje, schuiven we aan bij onze gastvrouw: soep en vis, helemaal goed. Hier is helaas geen vaste computer dus foto's komen later, het wachten waard!

• 29 Juni 2013 - 11:32

Frans:

Tussen de ijsschotsen? In het water? Met een motorhelm op? Zeehondenbaby's; nr 13 EA.
    Idie hier is werk voor jou aan de winkel.
    Ben je op vakantie; heb nog steeds clienten / patienten.
    Groetjes, Frans

• 29 Juni 2013 - 20:20

Henk/gerdien:

Vakantiegangers,
    We volgen jullie als we op onze reis Wifi hebben. Kunnen ons een klein beetje voorstellen hoe het reizen langs de fjorden is, op de motor nog meer een met de natuur als wij in de camper. Nico, houd je helm op bij bijzondere foto's, herkenbaar voor ons. nu minder warm als bij de kamelen.
    Geniet met z,n allen van eten, geen prutjes voor Nico, natuur en elkaar.
    Henk en Gerdien